Тед Кочев идва на София филм фест в Пловдив
24 непоказвани и въздействащи филма в 11 дни в „Лъки – Дом на киното”
„София Филм Фест в Пловдив” тръгна на 17 март в Лъки- Дом на киното. И тази година фестивалът стартира с българска прожекция- „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син“ на Иглика Трифонова, спечелил наградата ScriptEast на кинофестивала в Кан. Филмът е копродукция на България, Холандия и Швеция и е създаден по действителен казус от трибунала в Хага. Представя един задълбочен разрез на по човешки съпреживяните последици от войната в Босна в разказ за измеренията на достойнството на малкия човек, впримчен в политическата система.
Другият български филм, който може да видите на 27 март, е режисьорският дебют на Венцислав Василев „Сняг”. Познат като сценарист на интригуващи български заглавия като „План за отмъщение” (носител на „Златна роза” за дебют) и „Отрова за мишки” (с награда на Българската филмова академия за най-добър сценарий), със „Сняг” той ни въвлича в проблемите за избора, прошката и предателството. Журито на кинофестивала в Скопие, където филмът е удостоен с наградата „Golden Sun” за най-добър Балкански филм, коментира творбата като пропита с екзистенциализъм по Достоевски, но с балкански привкус.
„Каръл” е другият великолепен филм, в който пловдивската публика ще може да види Кейт Бланшет и Руни Мара, вплетени в една любовна история, създадена по романа на Патриша Хайсмит „Цената на солта” (с оскарова номинация е за адаптиран сценарий). Адаптацията на Тод Хейнс разказва за връзката между две жени от различни социални прослойки в Ню Йорк от 50-те години на ХХ в. Флиртът води до приятелство, страстна любовна връзка между двете дами и до разбити сърца.
„Синът на Саул” е първият пълнометражен филм на унгарския режисьор Ласло Немеш, но вече има в актива си Голямата награда на журито и наградата на критиката в Кан, „Златен глобус” и номинация за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм. Саул Ауслендер е евреин, който е депортиран в концентрационния лагер в Аушвиц и попада сред „зондеркомандос” – затворници, работещи в газовите камери. Един ден Саул открива тялото на момче, което прилича на сина му, и прави невъзможното да го погребе достойно. „Питах се какви усещания са имали евреите, когато са пристигнали на рампата в Биркенау. Какво са виждали? Какви са били последните им часове? Това ме накара да заснема филма.” описва подбудите си Немеш.
За първи път София Филм Фест има нова рубрика – за деца. В Пловдив ще бъде представен „Дългият път на Север” с прожекции на 19 и 20 март. Анимацията на Реми Шайе разказва за приключенията на младата аристократка Саша, която тръгвa по следите на дядо си в изследване на Северния полюс.
Дългоочакваното киносътрудничество между Хулио Медем и Пенелопе Круз ще може да вкусите в новата испанска кинопродукция „Ma мa”. Филмът повдига постоянно актуализиращите се въпроси за стереотипите относно обществената и емоционалната роля на жената и силата да приемаме всичко, което не зависи от нас в реалността. През 2001 година испанският режисьор прави хитовия „Сексът и Лусия”, който се превръща в трамплин за кариерата на актрисата Пас Вега. Следват „Chaotic Ana” (2007) с Шарлот Рамплинг, „Стая в Рим” (2010) с Елена Аная и колективния проект-омнибус „Седем дни в Хавана” (2012), докато се стигне до „Ма ма” (2015) с магнетичната Пенелопе Круз.
Последният реализиран филм на прочутия режисьор магьосник Тери Гилиъм, който умее да поднася фантазмени светове – и му се доверяваме безусловно, е „Теорема нула”. На 20 март от 20.30 часа историята ще ви увлече в ежедневието и обсесиите на един компютърен хакер, който живее като отшелник в дома си в търсене на тайната на човешкото съществуване и на своето лично спасително чудо. Филмът е опакован в неповторимия и шантав визуален стил на Тери Гилиъм – с много хумор и с изключителната актьорска игра на Кристоф Валц, Мат Деймън, Тилда Суинтън, Дейвид Тюлис, Бен Уишоу и др.
След като приложи по брилянтен начин триизмерната технология в поетичното есе, посветено на Пина Бауш, и филмът му „Пина” беше номиниран за документален „Оскар”, един от най-големите новатори в световното кино Вим Вендерс направи и първия си игрален 3D филм „Всичко ще бъде наред”. Световната му премиера беше на „Берлинале” миналата година, където режисьорът получи „Златна мечка” за цялостен принос към киноизкуството.
Амбициозната 3D продукция, зад която застават Германия, Швеция, Норвегия, Канада, Америка и Франция, проследява последствията върху живота на един писател (в ролята Джеймс Франко), който неволно убива дете в автомобилна катастрофа…
Съвместната продукция на Сърбия и Германия „Анклав” (2015) на режисьора Горан Радованович пресъздава балканска история – за сърбите, останали в Косово, които живеят в малки, изолирани общности. На 10-годишния Ненад му се налага да ходи на училище с брониранo превозна средство на KFOR. „Моят живот в Косово е точно такъв, какъвто го виждат зрителите на екрана”, споделя младият актьор по време на едно фестивално представяне на филма. Горан Радованович е сръбски режисьор, роден в Белград през 1957 година. Учи история на изкуството в Белградския философски факултет. От 1984 година пише и режисира игрални и документални филми.
Сръбският филм „Панама” (2015) на режисьора Павле Вучкович е неговият пълнометражен дебют. Историята проследява двама приятели до момента, в който единият не среща момиче и младежът е увлечен в желанието си за пълно притежание. Ревността заема централно място във връзката им – той попада в лапите на параноята и проследява любимата жена, без да вярва на приятелите и заобикалящия го свят…
Копродукцията между Полша и България „Кербала” (2015) (български копродуценти са Мирамар Филм) е военен екшън, вдъхновен от истински случай, в който полски и български войници в продължение на няколко денонощия са оставени без провизии и подкрепление и отблъскват атаки на иракски бунтовници. Това е една от най-големите битки на полски и на български войници след Втората световна война. Това е една „истинска история за истински герои”. Разбира се, във филма са добавени персонажи и случки, плод на художествена измислица, но в основата е залегнала героичната отбрана на Кметството на Кербала. В продължение на години, истината за случилото се през тези 4 априлски дни на 2004 г., не е разгласявана. Разказана е и човешката история на войниците, които попадат в ситуация, за която не са подготвени, но се справят по най-добрия възможен начин. В главната роля на командира на българския отряд е актьорът Христо Шопов. Той е избран за ролята без кастинг по специалното настояване на сценариста и режисьора Кшищоф Лукашевич.
Още едно от любопитните предложения за среща със съвременното кино е епичната библейска история „Възкресение” (2016) на режисьора Кевин Рейнолдс. Властният римски военен Клавий (в ролята Джоузеф Файнс) и неговият помощник Луций следват изпълнението на важната задача – да разкрият мистерията около това какво се случва с Исус в седмиците след разпъването му на кръста, за да разсеят слуховете за възнеслия се Месия и да предотвратят евентуалния бунт в Ерусалим. Голямата провокция на „Възкресение” е, че историята е разказана от гледната точка човек, който не вярва в Бог.
Пловдивската публика ще има възможността да се срещне отблизо с холивудската легенда от български произход Тед Кочев! 84-годишният режисьор на „Рамбо: Първа кръв” ще представи лично в Пловдив на 22 март от 20.00 ч своя филм „Да се събудиш в страх”. Тед Кочев е роден на 7 април 1931 година в Торонто, Канада, в семейството на български емигранти и е сред големите имена в Холивуд. Носител е на „Златна мечка” в Берлин за „Обучението на Дуди Кравиц” (1974), има две номинации за „Златна палма” в Кан и една за „Оскар”.
„Да се събудиш в страх” („Outback”) от 1971 година участва в конкурсната програма в Кан и до днес се смята за един от най-добрите австралийски филми.